جهانگردی

هواپیمایی آتا؛ معرفی ایرلاین های ایران و جهان

هواپیمایی آتا یکی از ایرلاین‌های خصوصی ایرانی است که در حدود ۹ سال قبل به عنوان شانزدهمین خط هوایی کشور فعالیت خود را در مسیرهای داخلی و خارجی آغاز کرد.

شرکت هواپیمایی آتا (Ata Airlines) یکی از شرکت‌های هوایی داخلی است که با وجود مدت کم فعالیت توانسته است حدود سه میلیون و دویست و هفتاد هزار مسافر در خطوط پروازی داخلی و حدود یكصد و هشتاد هزار نفر را در خطوط پروازی خارجی جا به جا کند.

اگر قصد خرید بلیط هواپیما از ایرلاین آتا یا سایر شرکت‌های هواپیمایی را دارید، می‌توانید از طریق موتور جستجوی پرواز اینفو۱، بلیط ارزان هواپیما به مقصد مورد نظر خود را یافته و به آسانی خریداری کنید.

تاریخچه هواپیمایی آتا

هواپیمایی آتا

هواپیمایی آتا در تاریخ ۲۷ آذر ۱۳۸۷ با تصویب هیئت دولت به عنوان شانزدهمین شرکت هواپیمایی کشور ایران راه‌اندازی شد و نخستین پرواز آن در تاریخ ۱۰ دی ۱۳۸۸ هجری شمسی همزمان با افتتاح این شرکت توسط وزیر راه و ترابری وقت، از فرودگاه بین‌المللی تبریز به مقصد مشهد صورت پذیرفت. پروازهای رسمی شرکت هواپیمایی آتا نیز از تاریخ ۱۷ بهمن ۱۳۸۸ هجری شمسی از تبریز به مقصد تهران انجام شد. دفتر اصلی و مرکزی این ایرلاین در تبریز قرار دارد.

ایرلاین آتا از بدو تاسیس خود روند رو به رشدی را طی کرده است تا آنجا که تنها چهار سال پس از تاسیس خود توانست در سال ۱۳۹۱ به عنوان پنجمین شرکت هواپیمایی به لحاظ جابجایی مسافر معرفی شود و در سال بعد نیز در جایگاه چهارم قرار بگیرد. بر اساس گفته های مالک این شرکت هواپیمایی، آتا تنها ایرلاین بدون بدهی در کشور است که دارای هواپیماهای تماما ملکی است. در حال حاضر نیز پس از سه شرکت های هواپیمایی نام آشنای ایران ایر، ماهان و آسمان در جایگاه چهارم برترین ایرلاین های کشور قرار داشته و در تلاش است تا به جایگاه سوم برسد.

ناوگان هوایی

هواپیمایی آتا

شرکت هواپیمایی آتا فعالیت خود را با چهار فروند هواپیمای مک‌دانل داگلاس MD-83 با ظرفیت ۱۶۵ نفر مسافر آغاز کرد. در حال حاضر این شرکت دارای ۶ هواپیمای مک‌دانل دگلاس ۸۳-MD و چهار هواپیمای ایرباس A320 و سه فروند بوئینگ ۷۳۷ است. البته هواپیمایی آتا توانسته است برای خرید ۱۰ فروند هواپیمای جدید با شرکت برزیلی امبرائر به توافق برسد و طبق گفته مالک شرکت آتا هدف از خرید این هواپیماهای سبک که هر یک ظرفیت حمل ۵۰ مسافر را دارند، برقراری پرواز در مسیر شهرهای شمال غربی در راس هدف پروازهای این هواپیماهای جدید قرار دارند.

کلاس‌های پروازی

هواپیمایی آتا

از میان هواپیماهای فعال در هواپیمایی آتا فقط هواپیماهای ایرباس A320 دارای دو کلاس بیزینس (تجاری) و اکونومی (اقتصادی) هستند و در سایر هواپیماها (MD-83 و بوئینگ ۷۳۷) فقط کلاس اکونومی وجود دارد.

بار مجاز

هواپیمایی آتا

ساک دستی مجاز و مجانی همراه مسافر جهت حمل در کابین هواپیما در حد استاندارد قفسه بالای سر مسافران و با ابعاد ۵۵*۲۰* ۴۰ سانتی‌متر و مجموع ابعاد حداکثر ۱۱۵ سانتی‌متر و حداکثر پنج کیلوگرم بوده و بقیه ملزومات همراه مسافر در حد قید شده در بلیط مسافر است.

مقاصد خارجی هواپیمایی آتا

کشور فرودگاه
عراق

فرودگاه بین‌المللی بغداد

فرودگاه بین‌المللی نجف

ترکیه فرودگاه بین‌المللی آتاترک استانبول
کویت فرودگاه بین‌المللی کویت
عربستان سعودی فرودگاه بین‌المللی ملک فهد
بحرین فرودگاه بین‌المللی بحرین
گرجستان

فرودگاه بین‌المللی تفلیس

فرودگاه بین‌المللی باتومی

مقاصد داخلی هواپیمایی آتا

شهر فرودگاه
تهران

فرودگاه بین‌المللی امام خمینی

فرودگاه بین‌المللی مهرآباد (قطب)

اهواز فرودگاه بین‌المللی اهواز
اردبیل فرودگاه اردبیل
بندرعباس فرودگاه بین‌المللی بندرعباس
اصفهان فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان
مشهد فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد
شیراز فرودگاه بین‌المللی شهید دستغیب شیراز
تبریز فرودگاه بین‌المللی شهید مدنی تبریز (قطب)
جزیره کیش فرودگاه بین‌المللی کیش
ارومیه فرودگاه بین‌المللی شهید باکری ارومیه
بندر ماهشهر فرودگاه ماهشهر

مسیرهای پروازی هواپیمایی آتا 

هواپیمایی آتا

  • از تهران به تبریز، مشهد، کیش، اهواز، ارومیه، اردبیل، شیراز، بندرعباس، استانبول، باکو
  • از تبریز به تهران، مشهد، کیش، اهواز، شیراز، استانبول، باکو
  • از مشهد به تهران، تبریز، کیش، اهواز، ارومیه، اردبیل، شیراز 
  • از کیش به تهران، مشهد، تبریز
  • از شیراز به تهران، مشهد، تبریز
  • از اردبیل به تهران، مشهد
  • از ارومیه به تهران، مشهد
  • از باکو به تهران، تبریز
  • از استانبول به تبریز

حوادث هواپیمایی آتا

هواپیمایی آتا

  • در ۲۵ مهر ۱۳۹۱، پرواز تهران – تبریز دقایقی پس از پرواز به علت نقص فنی مجبور به بازگشت و فرود اضطراری در مهرآباد شد.
  • در ۲۶ شهریور ۱۳۹۲، پرواز تفلیس – تهران پس از گذشت چند دقیقه از پرواز به دلیل نقص فنی مجبور به بازگشت به تفلیس شد.
  • در ۱۰ شهریور ۱۳۹۳، پرواز تهران – تبریز دقایقی پس از پرواز به علت نقص فنی با تکان‌های شدید مجبور به دور زدن از مسیر شد و پس از ۱۵ دقیقه پرواز با سرعتی زیاد در باند فرودگاه مهرآباد نشست.
  • در ۹ اسفند ۱۳۹۳، پرواز تهران – تبریز به دلیل نقص فنی در سیستم هیدرولیک موتور سمت چپ پس از خروج از تهران و طی مسافتی مجبور به فرود اضطراری در فرودگاه مهرآباد شد. ساعتی بعد مجدداً مسافران به داخل همان هواپیما بازگردانده شدند و هواپیما باردیگر روی باند قرار گرفت، اما پس از یک تیک آف دوباره متوقف شد و مسافران به سالن انتظار بازگردانده شدند.
  • در ۲۷ مرداد ۱۳۹۴، پرواز تبریز – تهران مدتی پس از پرواز در حوالی میانه به علت نقص فنی در یکی از موتورها که با صدای انفجار همراه بود دچار حادثه شد و مجبور به بازگشت و فرود اضطراری در فرودگاه تبریز شد.
برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا